سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | 19 March 2024

جزئیات جدید از توسعه ۳ میدان نفتی / افزایش تولید ۲۵۰ هزار بشکه‌ای نفت از میادین مشترک

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز ‌اروندان گفت: به زودی سه میدان نفتی برای توسعه به یک شرکت داخلی واگذار خواهد شد که پس از اتمام توسعه به شرکت نفت و گاز اروندان برای بهره‌برداری و تولید واگذار خواهد شد.

جهانگیر پورهنگ در حاشیه یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان با بیان اینکه شروع به کار اروندان در واقع با توسعه میدان دارخوین آغاز شد، اظهار داشت: به دنبال آن، احداث واحد فراوشی غرب کارون اتفاق افتاد که یک واحد 165 هزار بشکه‌ای است.

وی با بیان اینکه توسعه میادین غرب کارون به دلیل وسعت کار به شرکت مهندسی و توسعه نفت واگذار ‌و شرکت اروندان متولی راهبری تولید این میادین شده است، افزود: ‌در حال‌حاضر شرکت نفت‌وگاز اروندان کار تولید در میادین داخلی جفیر و دارخوین را انجام می‌دهد که در دو ماه گذشته میدان آزادگان جنوبی را نیز تحویل گرفتیم.

آمادگی شرکت نفت‌وگاز اروندان برای راهبری تولید میادین توسعه یافته

پورهنگ با بیان اینکه میادینی که توسعه پیدا می‌کنند و کار توسعه آنها به پایان می‌رسد به شرکت اروندان تحویل داده می‌شود، تصریح کرد: ‌شرکت نفت‌وگاز اروندان آمادگی خود را برای راهبری این شرکت‌ها اعلام کرده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد میادین غرب کارون عنوان کرد: مهم‌ترین ویژگی آن‌ها مشترک بودن اکثر میادین است، براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته سقف تولید تا سال 1404 باید به بالای یک میلیون بشکه در کشور برسد که از این میزان بیش از 55 درصد از میادین مشترک باید تولید شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز اروندان به موقعیت جغرافیایی میادین غرب کارون و همجواری با تالاب هورالعظیم اشاره کرد و گفت: حدود 160 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم در ایران واقع شده که به دلیل مسائل زیست‌محیطی فعالیت در محدوده تالاب حساسیت و سختی بیشتری دارد، اما با این وجود تلاش بر این بوده که تولید لحظه‌ای متوقف نشود.

پورهنگ با بیان اینکه تا‌کنون رکورد تولید 450 هزار بشکه نفت برای ما به ثبت رسیده است، ادامه داد: این درحالی است که در 6 سال گذشته حدود 250 هزار بشکه نفت از میادین مشترک افزایش تولید داشته‌ایم.

3 میدان نفتی در مسیر توسعه قرار دارند

وی با بیان اینکه در‌ حال‌حاضر نیز عملیات توسعه میادین نفتی در حال انجام است، خاطرنشان کرد: به زودی سه میدان نفتی برای توسعه به یک شرکت داخلی واگذار خواهد شد و کار مهندسی آن‌ها آغاز شده است، کار میادین مینو، اروند و سهراب نیز در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز اروندان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مسئولیت‌های اجتماعی سرلوحه همه شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت بوده است، گفت: ‌‌یکی از عواملی که کمک به تولید بهینه نفت می‌کند مسئولیت‌های اجتماعی است.

مردم مناطق نفت‌خیز باید در درآمد نفت سهیم باشند

پورهنگ با بیان اینکه درحال حاضر حدود 80 درصد‌پرسنل شرکت‌هایی که در خوزستان مستقرند را افراد بومی تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: وقتی نفت درآمد و اشتغال ایجاد می‌کند، باید افرادی که در آن منطقه هستند از آن درآمد و اشتغال ایجاد شده منافع داشته باشند و کسانی که در نزدیکی تاسیسات نفتی زندگی می‌کنند و از آلودگی زیان می‌بینند باید سهم بیشتری از درآمد نفت داشته‌ باشند.

وی ادامه داد: در این راستا از محل عمران و توسعه نفت ورزشگاه 15 هزار نفری خرمشهر، بیمارستان، مدرسه و اقداماتی از این قبیل در مناطق نفتی برای مردم ساخته شده و درحال حاضر بیش از 200 پروژه توسط مدیریت عمران و توسعه نفت در حال پیگیری است.

مدیرعامل شرکت نفت‌وگاز اروندان خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم طبیعتاً فشارهایی وارد می‌شود، اما از نظر راهبردی تاکنون مشکلی نداشته و نخواهیم‌ داشت و قطعات بسیار پیچیده که فکر می‌کردیم در تامین آن‌ها با مشکل مواجه شویم را مهندسان جوان ایرانی توانستند تولید کنند‌.

منبع: تسنیم

پر بازدیدها
آخرین اخبار