سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | 19 March 2024

دستاوردهای پژوهشی گاز در خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی از رونمایی سه دستاورد جدید پژوهشی گاز این شرکت با محوریت مدیریت انرژی و کربن خبر داد.

به گزارش شرکت ملی گاز ایران، سیدحمید فانی در این باره توضیح داد: خراسان رضوی همواره به عنوان یکی از شرکت‌های برتر حوزه مدیریت کربن و انرژی بین همه شرکت‌های گاز استانی شناخته می‌شود. در این راستا، سه دستاورد جدید پژوهشی شامل «دستگاه تعویض شیر قفل‌شونده بدون عملیات قطع گاز، طرح جایگزین کوپلینگ عایقی پس از شیر قفل‌شونده و کتاب الزام‌ها و راهنمای استفاده از سامانه مدیریت انرژی منطبق بر استاندارد ISO50001-2018» در مشهد رونمایی شد.

وی افزود: شیر قفل‌شونده مانند دیگر تجهیزات در سامانه‌های گازرسانی به دلایل مختلف دچار نشتی می‌شود، اما به دلیل اینکه برای تعویض آن باید شیر شبکه قطع یا با حفاری انشعاب قطع شود، تعمیر آن هزینه‌بردار بوده و انجام تعمیرات نیز با دشواری همراه می‌شود. جریان خروجی از شیر قفل‌شونده تا عملیات تعویض شیر بدون تخلیه گاز به صورت موقت قطع می‌شود که اکنون نمونه این دستگاه در شرکت‌های گازرسانی اروپا و آمریکا استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی درباره طرح جایگزین کوپلینگ عایقی پس از شیر قفل‌شونده اظهار کرد: این اتصال توسط یکی از کارکنان اداره گاز ناحیه سبزوار پیشنهاد شد و هم اکنون تست آزمایشی آن با موفقیت انجام شده است.

فانی ادامه داد: این اتصال به دلیل مقاومت بالاتر در شرایط تنش، کم‌شدن اتصالات رزوه‌دار و نبود نیاز به تعویض کل کوپلینگ در صورت خرابی عایق حفاظت کاتدیک دارای طول عمر بیشتری نسبت به نمونه‌های کنونی است.

وی با تاکید بر لزوم ارتقای سطح علمی فعالان حوزه انرژی و کربن افزود: دستاورد سوم، ترجمه کتاب «الزامات و راهنمای استفاده از سامانه مدیریت انرژی منطبق بر استاندارد ISO50001-2018» است که این فرایند سبب افزایش سطح آگاهی، انتظارات و الزامات همه ذی‌نفعان در جهت مدیریت مصرف صحیح انرژی و کاهش آلاینده‌های محیط زیست می‌شود.

پر بازدیدها
آخرین اخبار