سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | 19 March 2024
وزیر نفت:

ذخایر اثبات‌شده نفت و گاز ایران را نمی‌توان نادیده گرفت

وزیر نفت گفت: نمی‌توان ذخایر اثبات‌شده نفت و گاز ایران را در میان‌مدت و بلندمدت نادیده گرفت.

به گزارش تجارت نفت، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، ۲۰ آبان‌ماه) پس از تشریح جزئیات مخزن «نام‌آوران» در جمع خبرنگاران درباره اینکه تولید نفت کشور با برداشت از این مخزن چه مقدار افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: درباره تولید میدان‌ها باید در شرایط عادی صحبت شود، ما اکنون تنگناهای زیادی برای توسعه داریم.

وی درباره اینکه آیا امکان افزایش ضریب بازیافت این مخزن وجود دارد، با اشاره به اینکه ضریب بازیافت در دنیا به دلیل رشد فناوری در حال افزایش است، تصریح کرد: ایران از دو روش می‌تواند ضریب بازیافت میدان‌های نفتی خود را افزایش دهد. نخست تکیه بر فناوری داخلی است که این فناوری می‌تواند با استفاده از کمک دانشگاه‌ها ارتقا یابد و دیگری همکاری با شرکت‌های بزرگ نفتی جهان و صاحب فناوری است.

وزیر نفت درباره میانگین بازیافت این مخزن نفتی هم با بیان اینکه عدد بازیافت برای میدان‌های مختلف براساس وضع مخزن، سنگ مخزن و مسائل دیگر متفاوت است، گفت: ما هم ضریب بازیافت ۶-۵ درصدی داریم و هم ضریب بازیافت ۶۰ درصدی، اما باید تلاش کنیم ضریب بازیافت میدان‌های نفتی را افزایش دهیم.

زنگنه درباره اینکه آیا کشف اخیر جایگاه نفتی ایران را در دنیا افزایش می‌دهد، گفت: واقعیت این است که در عملیات، ظرفیت قابل عرضه نفت مهم است، اما در میان‌مدت و درازمدت کسی نمی‌تواند ذخایر موجود قابل بازیافت یک کشور را نادیده گیرد.

شایان ذکر است که وزیر نفت به پرسش خبرنگارانی که خارج از موضوع اکتشاف مخزن «نام‌آوران» بود، پاسخی نداد.

پر بازدیدها
آخرین اخبار