سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | 19 March 2024
از سوی زنگنه ابلاغ شد؛

شیوه‌نامه میزبانی پژوهشگاه نفت از دانشجویان ارشد و دکترا

وزیر نفت شیوه‌نامه طرح میزبانی پژوهشگاه صنعت نفت از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه‌های کشور را ابلاغ کرد.

به گزارش شانا، در متن ابلاغیه بیژن زنگنه، وزیر نفت خطاب به معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت و پژوهشگاه صنعت نفت آمده است:

با عنایت به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در حوزه علم و فناوری و همچنین نقشه جامع علمی کشور به عنوان اسناد بالادستی و با استناد به تکالیف حاکمیتی مندرج در بندهای «۱» و «۸» از بخش «ث» ماده (۱) قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و به‌منظور امکان بهره‌گیری حداکثری دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی از خدمات قابل ارائه پژوهشگاه صنعت نفت، شیوه‌نامه اجرای طرح میزبانی پژوهشگاه صنعت نفت به شرح ذیل ابلاغ می‌شود.

ماده ۱- تعاریف

در این شیوه‌نامه اصطلاحات و اختصارات، منطبق با تعاریف ذیل به کار می‌رود:

۱- ۱-  تحقیقات: منظور تحقیقات علمی، پایان‌نامه و یا رساله‌های دانشگاهی نیازمند به انجام فرآیندهای آزمایشگاهی و یا سایر خدمات قابل ارائه پژوهشگاه صنعت نفت، جهت تکمیل فرآیند و دستیابی به نتایج مورد انتظار است.

۱- ۲- پژوهشگاه: منظور پژوهشگاه صنعت نفت است.

۱- ۳- دانشگاه: منظور دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

۱- ۴- جامعه هدف: منظور محققان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی معرفی‌شده از سوی دانشگاه است که متقاضی بهره‌گیری از امکانات، تجهیزات، خدمات آزمایشگاهی و مشاوره‌ای پژوهشگاه صنعت نفت برای انجام تحقیقات علمی هستند.

۱- ۵- بسته رویدادی وزارت نفت: منظور رویدادهای متنوع و نوآورانه در حوزه زیست بوم نوآوری (رویدادهای استارت‌آپی، فن بازار، بوت کمپ) است.

۱- ۶- فن‌بازار: بازاری برای عرضه و فروش فناوری است. در این عرصه فن‌بازارها نقش واسطه‌ای را برای رساندن اطلاعات فناوری و مشاوره درباره مراحل انتقال فناوری به «عرضه‌کنندگان»، «متقاضیان»، «کارآفرینان» و «سرمایه‌گذاران» دارند. بهره‌برداری از فناوری و پتنت‌های استفاده‌نشده، مبادله فناوری و نقش واسطه‌گری بین عرضه‌کنندگان و متقاضیان، ارائه ارتباط‌های مرتبط با فناوری همچون شیوه‌های تجارت و تجاری‌سازی فناوری‌ها و بازاریابی برای آنها و خدمات پشتیبانی همچون جست‌وجوی عرضه‌کننده و متقاضی فناوری و خدمات مالی از وظایف فن‌بازارها است.

۱- ۷- رویدادهای استارت‌آپ: گردهمایی و همایش‌هایی است که با رویکرد بررسی، داوری، شناخت ایده‌ها، راه‌حل‌ها، استارت‌آپ‌های برتر و از سوی دیگر با دیدگاه یافتن دوستان و ایده‌های همسو و همچنین پیدا کردن هم‌تیمی‌ها و ایجاد روابط دوستانه و تشکیل تیم‌های جدید برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود.

۱- ۸- بوت‌کمپ‌ها: فعالیتی گروهی است که در قالب کارگاه‌هایی با ظرفیت‌های متفاوت تشکیل می‌شود و دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده می‌کنند. افزایش توانایی‌های شغلی در ارتباط با صنعت نفت و ایجاد بستر مناسب برای آشنایی کارفرمایان صنعتی با توانمندی‌های دانشجویان از اهداف برگزاری بوت‌کمپ‌ها است.

ماده ۲-  ظرفیت و زمان‌بندی

مدت اجرای این طرح پنج سال است و در هر سال ۱۰۰ نفر (جمعا ۵۰۰ نفر) از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه‌های کشور و همچنین اعضای هیئت علمی در قالب طرح فرصت مطالعاتی، می‌توانند از خدمات این طرح استفاده کنند.

 ماده ۳- خدمات پژوهشگاه و نحوه اجرا

۳- ۱- ارائه خدمات مورد نیاز جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی

 الف) پژوهشگاه صنعت نفت در این طرح کلیه خدمات مورد نیاز جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشتمل بر خدمات آزمایشگاهی، پایلوتی، استفاده از شبکه آزمایشگاه‌های مرجع که پژوهشگاه در آن عضویت دارد، مواد اولیه،  فضای اداری، امکانات رایانه‌ای و نرم‌افزاری را در حد امکانات در اختیار جامعه هدف برای انجام تحقیقات موردتایید قرار می‌دهد.

 ب) تحقیقات به‌طور دقیق مورد بررسی، تحلیل و ارزیابی قرار خواهند گرفت.

ج) تحقیقات برگزیده که بتوانند چارچوب غربالگری زیست‌بوم نوآوری وزارت نفت را طی کنند، این امکان فراهم است که از حمایت زیست‌بوم نوآوری وزارت نفت جهت تاسیس یک شرکت نوپا برخوردار شوند.

۳- ۲- توسعه همکاری با دانشگاه‌ها در برگزاری سمینارها و هم‌اندیشی‌های مشترک

 الف) کمک به برگزاری دوره‌ها و بسته رویدادی وزارت نفت به نحوی که شرایط مناسب جهت ارتباط موثر میان بدنه علمی و صنعتی کشور با دانشگاه و جامعه هدف فراهم شود.

ب) هدایت تحقیقات حائز شرایط جامعه هدف به‌عنوان چالش‌های قابل ارائه در فن‌بازارهای تخصصی به نحوی که منجر به رفع نیازهای فناورانه صنعت نفت شود.

ج) ارائه خدمات بازدید در قالب تورهای صنعتی از پژوهشگاه و برگزاری جلسات هم‌اندیشی با دانشگاه به نحوی که منتج به شناخت بیشتر جامعه هدف از نیازهای نوآورانه صنعت نفت شود.

ماده ۴ - محل تامین منابع مالی و تخصیص هزینه‌ها

 اعتبارات لازم برای اجرای این شیوه‌نامه و نحوه هزینه‌کرد آن در بودجه پژوهشگاه صنعت نفت پیش‌بینی خواهد شد.

ماده ۵- معاونت مهندسی مکلف است این شیوه‌نامه را به راه‌های مناسب به اطلاع دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برساند.

پر بازدیدها
آخرین اخبار