سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | 19 March 2024

رویکردهای فناورانه پژوهشگاه نفت

رویکردهای فناورانه پژوهشگاه صنعت نفت در جریان بازدید حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد از این مجموعه معرفی و تشریح شد.

به گزارش تجارت نفت، جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه روز چهارشنبه (یکم آبان‌ماه) در جریان بازدید حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی‌فرد و محمدرضا مقدم، مشاور وزیر نفت از این مجموعه اظهار کرد: از جمله مسئولیت‌های اصلی پژوهشگاه، تبدیل صنعت نفت به یک صنعت دانش‌بنیان است؛ همان موضوعی که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید شده است.

وی با تاکید بر اینکه کلید اصلی صنعت و اقتصاد دانش‌بنیان، فناوری و استفاده از توانمندی‌های فناوری‌محور است، افزود: پژوهشگاه صنعت نفت در همین مسیر فعالیت می‌کند و ماموریت و اساسنامه آن رفع نیازمندی‌های صنعت نفت از طریق فناوری است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: کشور از یک‌سو در زنجیره محصولات صنایع نفت و گاز و از سوی دیگر در زنجیره ارزش فناوری‌های نفت و گاز به توسعه‌یافتگی کامل دست نیافته است، از این رو گردش مالی این صنایع نسبت به شرکت‌های صاحبنام چشم‌گیر نیست.

توفیقی با تاکید بر اینکه پژوهشگاه زیرساخت‌های مناسبی برای پیشبرد اهداف کشور دارد، گفت: این مجموعه بالغ بر ۶۰ سال سابقه دارد و انواع مسیرهای توسعه و تعالی را طی کرده و با برخورداری از سرمایه انسانی و دیگر ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی، این انگیزه و اراده را دارد که صنعت نفت را تنها نگذاشته و در غیاب شرکت‌های خارجی مشکلات و گره‌ها را باز کند.

وی ادامه داد: این مرکز می‌تواند راه‌حل‌های مختلفی در همه زنجیره ارزش به صنعت نفت و گاز ارائه دهد، هم‌اکنون فناوری‌های متنوعی نیز در این مجموعه توسعه یافته و در حال تجاری‌سازی است و در آینده نیز بر اساس نیاز صنعت نفت و گاز، فناوری‌های بیشتری را می‌تواند توسعه بخشد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: ادعا می‌کنم نه تنها در پژوهشگاه، بلکه در نظام علمی کشور، مراکز پژوهشی و دانشگاهی با توانمندی‌های مناسبی وجود دارد و هم‌اکنون گلوگاه ما در کشور، توانمندی برای عرضه دانش و فناوری نیست، بلکه تحریک تقاضا برای دانش و فناوری است.

توفیقی تصریح کرد: پژوهشگاه در دوران تحریم تلاش می‌کند خلأ حضور شرکت‌های خارجی را برای صنعت پر کند و باید برای فرهنگ اتکا به داخل و رونق تولید فناوری در داخل، فرآیندی مستمر و پایدار را در دستور کار خود قرار داد.

عملکرد پژوهشگاه صنعت نفت حاکمیتی است

در ادامه این بازدید، سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد ضمن ابراز امیدواری نسبت به نقش‌آفرینی این نهاد علمی در ارتقای فناوری صنعت نفت کشور گفت: پژوهشگاه صنعت نفت بر فرآیند تبدیل دانش به فناوری و تولید علم که کار بسیار دشواری هم هست اشراف دارد. هم‌اکنون فاصله تولید دانش با خلق فناوری را بسیار کم کرده‌ایم و توانسته‌ایم تقریبا به همه نیازهای شرکت نفت در زمان تحریم پاسخ دهیم.

وی کشورهای کلوپ ۸ را کشورهایی با تجربه طولانی ۱۰ ساله در زمینه رشد اقتصادی متوسط دانست و گفت: این کشورها که بسیار هم محدود هستند، توانسته‌اند رشد اقتصادی ۸ درصدی را تجربه کنند و از راه دانش و فناوری‌های جدید، شرکت‌های دانش بنیان و صنایع فناوری پیشرفته (High tech) به این جایگاه دست‌ یابند و این همان موضوعی است که رسالت پژوهشگاه محسوب می‌شود و اگر این اتفاق رخ ندهد درآمد مطلوب و رشد اقتصادی مورد نظر محقق نخواهد شد.

وی عملکرد چنین پژوهشگاه‎هایی را جزو وظایف حاکمیتی خواند و افزود: کشورهایی که سال‎ها قبل به کوچک شدن و متناسب شدن حجم دولت‌ها با وظایف حاکمیتی فکر می‎کردند، فعالیت این پژوهشگاه‌ها را جزو وظایف و مسئولیت‎های حاکمیتی تعریف کرده‌اند و در این زمینه نباید دچار خطای راهبردی شویم.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: سهم شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد ایران حدود ۳ درصد است که این سهم بسیار کم است و باید به طور معناداری ارتقا یابد و ارتقای آن هم امکان ندارد مگر آنکه به سمت شرکت‌های دانش بنیانی حرکت کنیم که از نیروهای متخصص بهره‌مند باشند.

وی با تاکید بر اینکه سهم تحقیق و پژوهش باید ارتقا یابد، اظهار کرد: اگر به جایگاه و نقش پژوهشگاه در کاهش هزینه‌ها و ارتقای بهره‌وری کشور توجه داشته باشیم و از این مرکز پژوهشی حمایت کنیم در آینده می‌تواند هزاران برابر بودجه سالانه خود در صنعت نفت کشور خلق ثروت کند، به همین دلیل نه‌تنها نباید به فکر واگذاری آن باشیم، بلکه باید به بزرگ‌تر شدن‌ آن نیز بیندیشیم.

پر بازدیدها
آخرین اخبار